You are currently viewing יוגה בהריון

יוגה בהריון

תנשמי! תרפי! תלחצי!formación-de-profesores-de-yoga-para-el-embarazo-consciente-y-yoga-doula מילים שמתקשרות לנו באופן מיידי ללידה ולצירים.
אך בזמן כאב האינסטינקט הוא דווקא להתכווץ.
הנשימה נתקעת.
ואיך בכלל מרפים?
נשים הרו וילדו מאז ומעולם. גופן מתרחב ומשתנה, מתרכך ונפתח. נפשן חזקה דיה לעמוד בפני הכאבים, הפחדים והעוצמה שבתהליך. בעבר נשים ילדו בסביבה נשית: המיילדת, בנות המשפחה או השבט. נשים נחשפו לתהליך הלידה כבר מגיל צעיר והיו נוכחות ושותפות בו. כשתחום הרפואה החל לצמוח, תהליך המיילדות עבר לידיהם המקצועיות של גברים, שכן נשים לא הורשו לעסוק ברפואה.
מרגע שהלידה הופקעה מידיהן של נשים, ועברה לאחריותם הבלעדית של רופאים, קיבל כל התהליך נופך רפואי במקום הנופך הטבעי שאפיין אותו קודם.

רק בשנות ה 60 של המאה ה 20 חזרו נשים לראות בלידה תהליך טבעי ולא רפואי והחלו לדרוש את החזרתו לידיהן ולידי הנשים המיילדות. כיום אפשר לומר כי אנו בתקופה בה לנשים יש את היכולת לבחור בדרך בה הן רוצות ללדת, כל עוד יש להן את הידע ואת הרצון.

במהלך אותן שנים בהן התפתחה הרפואה, אבד ידע מיילדותי רב. נשים איבדו את הקשר עם גופן ואת האמונה בו כי הוא יכול ללדת. לכן, כיום עולה הצורך במסגרות שבהן ניתן לרכוש מחדש את הידע: בקורסי הכנה ללידה, בליווי מקצועי בלידה ובהכשרת מיילדות. באופן מפתיע, אחת מהמסגרות האלו הן שיעורי יוגה להריון. ולמה מפתיע? כיוון שהיוגה הגיעה מעולם גברי במהותו והתרגול היה נחלתם הבלעדית של גברים. אך למרות זאת, בבסיסו של אימון היוגה הקלאסי מונחים עקרונות שתואמים את העקרונות של תרגול גופני ונפשי שמיטיב עם נשים הרות.

כתבים עתיקים (כגון היוגה סוטרה לפטנג’לי) מזכירים את עקרון הנשימה – פראניאמה. נשימה נכונה חיונית לנשים בהריון לחימצון העובר ולשמירה על בריאותן. נשימה מלאה מניעה את הסרעפת ובכך מעסה את אברי הבטן הפנימיים, היא מסייעת באיזון הורמונלי, בהרגעת מערכת העצבים, ובהשקטת הרעש המנטלי התמידי. רוגע ושלווה נחוצים לנשים בתקופת ההריון. אם כך, הנשימה קשורה קשר ישיר לאפשרות שלנו להתכנס אל תוך תוכנו, להפנות את הקשב פנימה ולהיות ברגע ההווה במלוא תשומת הלב.

העיקרון הזה גם הוא קיים בבסיסה של היוגה והוא נקרא פראטיאהרה – התכנסות החושים. היכולת להתגבר על הפעולה האוטומטית של הפניית החושים כלפי חוץ, ובמקום זאת להתבונן פנימה אל הגוף, ואל התודעה, היא יכולת נרכשת שיש להתאמן עליה. היא חיונית כל כך לנשים בהריון שנמצאות בתקופה בה השינויים תכופים ומהירים. שינויים שמתחוללים בגוף ברמה הפיזית וההורמונלית, ובנפש ברמה הרגשית.

האימון בהתכנסות החושים נחוץ ביותר לקראת הלידה. אישה שתדע להפנות את התודעה פנימה ברגעים הקריטיים בלידה, תוכל לקדם את התהליך, על ידי תנועה נכונה, נשימה נכונה, והפרשה אפקטיבית של הורמונים. אלמנט נוסף שחשוב לנשים בהריון לתרגל הוא רצפת האגן – אותו אזור נסתר ומסתורי שהולך ונחלש עם הגיל ואחרי כל לידה. במונחים מעולם היוגה הוא נקרא מולה-בנדהה. את העבודה עם שרירי רצפת האגן יש ללמוד ולהכיר במהלך ההריון על מנת שתתאפשר הרפייה שלהם בלידה, ושיקום מהיר אחרי הלידה.

אלו רק כמה דוגמאות שבאות להמחיש את החפיפה בין עולם היוגה לעולם הלידה. יש עוד הרבה מעבר. וחשוב לזכור שתרגול יוגה יכול לתרום רבות לנשים בהריון, אך יש לתרגל אצל מורה מוסמכת שעברה הכשרה לעבודה עם נשים הרות. גוף האישה בהריון הוא רגיש ומשתנה. יכולים להתפתח כאבים או תופעות מסויימות, והתירגול צריך להיות מותאם ותומך. תרגול קבוע מהווה מסגרת לחיזוק הגוף ולהגמשתו. ומעבר לכך, הוא בונה את בטחונה של האישה בגופה ובנפשה, ומאפשר לה להגיע מוכנה ללידה.

כתבה: הדס פרי – מורה לויניאסה יוגה ויוגה לנשים בהריון
טלפון: 054-9342327

כתיבת תגובה